måndag 1 december 2014

Adventskalender Lucka 2


Tummelisa av H.C. Andersen

 
Den här sagan om Tummelisa läste min storasyster för mig vid läggdags när jag var 8 år gammal.

Tummelisa var liten som en tumme och bodde hos en gammal gumma. En natt när hon låg och sov blev hon bortrövad av en otäck padda. Hon får sedan vara med om en del otäcka äventyr.
Jag tyckte så synd om Tummelisa som hade blivit bortrövad från sin snälla mamma och som fick finna sig i att bli bortrövad gång på gång. Jag klippte helt enkelt ut bilden av Tummelisa ur boken och la den under min kudde! Här kunde hon få sova i lugn och ro.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H.C._Andersen#Sagor

Jag ville höra denna saga varje kväll trots att jag alltid blev lika ledsen varje gång den lästes. I dag kan jag läsa sagan utan att börja gråta.

                                        Inga-Lill Andersson-Broo (lärare i femman)

H.C Andersen är en dansk författare som levde på 1800-talet. Han har skrivit många kända sagor som blivit översatt till nästan 150 språk. Några av de mest kända sagorna är Prinsessan på ärten, Den fula ankungen, Kejsarens nya kläder, Elddonet och Den lilla flickan med svavelstickorna. Klicka på bilden så kan du läsa om ännu fler sagor!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...