måndag 1 december 2014

Adventskalender Lucka 1

Resan till landet Längesen av Elsa Beskow
 
 
 
Resan till landet längesen är en av de barnböcker jag minns mest från när jag var liten. Den skrevs av en känd barnboksförfattare, Elsa Beskow (1923), långt före jag föddes men vi hade den hemma och jag älskade den!

Den handlade om två barn, en bror och en syster som ofta brukade leka på en gammal mossig trädstam. De lekte att den var en häst eller en drake och plötsligt en dag vaknade trädstammen till liv och flög upp genom luften och bort över haven med barnen till ett annat land långt, långt borta…

 
 
Boken var väldigt spännande och jag älskade bilderna som ibland nästan kunde vara lite otäcka, tyckte jag då på den tiden när jag väl kunde ha varit i 5,6-års åldern!            
                                                 Ylwa Wiberg-Bocek

Elsa Beskow är en av Sveriges mest kända barnboksförfattare och konstnärer. Hon har skrivit och gjort bilderna (illustrerat) många barnböcker. Klicka på länken och se hur många det är!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...