tisdag 2 december 2014

Adventskalender Lucka 3


Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian

Godnatt Mister Tom (kartonnage)

Min bästa bok från min ungdom är Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian. När jag gick i femman läste min mamma den högt för mig och sedan dess har jag både läst och lyssnat (den är väldigt bra inläst) om den många, många gånger, även som vuxen.

                                                                                             Mats Nydesjö

Boken handlar om Willie Beech som bor i London under andra världskriget. För att slippa undan flyganfallen får han flytta ut på landet till den gamle enstöringen Thomas Oakley. Hos Mister Tom får Willie för första gången i sitt liv möta vänlighet. Han får äta sig mätt, får kläder och en egen säng att sova i. Han träffar människor som vill honom väl och han får kompisar. Men lyckan vänder när hans mamma plötsligt hämtar hem honom. Det går dagar och veckor utan att Mister Tom får något livstecken från honom. Till slut ger sig Mister Tom i väg till London för att söka efter honom.

Michelle Magorian är en brittisk författare. Godnatt Mister Tom är hennes debut (första) bok. Den har sålts i miljoner över hela världen och finns också som film.
Se trailern till filmen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...