onsdag 3 december 2014

Adventskalender Lucka 4

Ocke, Nutta och Pillerill av Elsa Beskow
 

Min favoritbok när jag var liten var Ocke, Nutta och Pirellill av Elsa Beskow.
Det jag tyckte allra bäst om i boken var fantastiska bilderna. Jag kunde bläddra i boken och titta på dem hur länge som helst.
                                                                                                     Anne Aaby

   
Boken handlar om de två busiga ekollonbarnen Ocke och Pillerill som en dag lämnar sitt hem i trädet och far iväg på en höstvind. Deras lillasyster Nutta ger sig sedan av på jakt efter sina busiga bröder. 


När Elsa Beskow (1874-1953) var 6 år visste hon att hon ville bli tecknare och helst ville hon teckna bilderböcker. Hon tyckte också mycket om berätta historier för sin ett år äldre bror. Så här berättar hon själv:

"Vanligen gick det till så att han släpade med mig till en vrå, satte sig själv i vägen för mig, så att jag inte kunde rymma, och befallde: Berätta nu! Och jag pladdrade på så gott jag kunde"  

Ur Barnbiblioteket Saga nr 35 När jag var liten av Elsa Beskow 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...