fredag 12 december 2014

Lucka 15


Pip-Larssons minsta av Edith Unnderstad


 
Jag älskade böcker redan när jag var liten och ville förfärligt gärna göra det som huvudpersonerna gjorde. Detta var inte alltid helt lyckat :)

En av mina favoriter var Pysen och Lilla O, de yngsta barnen i familjen Pip-Larsson.
Pysen ville gärna ha en kyckling och bad att få ett ägg för att kunna ruva på det. Han fick också ett ägg av sin mamma, ett hårdkokt.

Jag frågade aldrig min mamma! När hon fick syn på att jag tog ett okokt ägg i kylskåpet anade hon oråd och satte igång att jaga mig för att ta tillbaka ägget. Jag sprang i full fart in i stora rummet med den gul-bruna ryamattan under soffbordet i sikte. Ett i mina ögon perfekt rede där jag kunde ruva fram en kyckling!

Mamma hann nästan ifatt mig. Det var bara det att jag knäckte ägget av misstag när jag rundade soffbordet och just det ... ägget hamnade i ryamattan fast i väldigt kletig form!!

                                                                          Eva Z (lärare i trean)

Den finlandssvenska författaren Edit Unnerstad är mest känd för sina barnböcker om den stora barnfamiljen Pip-Larsson. Boken Kastrullsesan har både blivit film och TV-serie i tolv delar.
Den kan du se på SVT:s Öppet Arkiv!

                                                          

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...