tisdag 16 december 2014

Lucka 17

Kitty-böckerna av Caroline Keene

 
Mina favoritböcker i min ungdom var Kitty-böckerna som handlar om den unga deckartjejen Kitty Drew. Det var väldigt spännande mysterieböcker. Jag läste och köpte alla böcker som kom ut i serien på svenska. När jag blev vuxen sparade jag alla böckerna och sedan övertog min dotter dem.

                                                                                          Siw Enqvist (lärare i ettan)

Kitty Drew är en 18-årig flicka som bor i USA. Hon har ingen mamma och lever med sin pappa som är advokat och ganska rik. Kitty går inte i skolan hon har egen bil och gott om pengar. Hon ägnar all sin tid åt att lösa olika deckarmysterier. Den första boken om Kitty på svenska kom ut 1952 och det kom nya titlar ända fram till 2010. Författarnamnen Caroline Keene är en pseudonym (falskt namn) för flera olika författare. De första 23 böckerna skrevs av författaren Mildred Birth Benson. Kitty finns både som TV-serie och långfilm. I USA finns det också ett data-spel baserat på Kitty.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...