måndag 8 december 2014

Lucka 8

Krakel Spektakel köper en klubba av Lennart Hellsing
 
Krakel Spektakel köper en klubba (kartonnage)
 
När jag var fyra år fick jag boken Krakel Spektakel köper en klubba i julklapp. Jag älskade historien om Krakel Spektakel och hans kompis Britta som får var sin femöring och går till kiosken för att köpa godis. Det slutar med att de köper hela kiosken och äter upp allt godis utom polkagrisklubban.
Allra mest tyckte jag om den här bilden med allt godiset:
 
När jag var barn (för väääldigt länge sedan) fanns det inte en massa lösgodis att köpa som det gör nu och vi fick sällan köpa godis själva. Jag fantiserade om att jag åt upp allt godiset själv om och om igen. Fortfarande är nog lakritspipan mitt favoritgodis!
 
Lennart Hellsing har skrivit över 100 böcker för barn. Han älskar att skriva rim och ramsor och många dikter har blivit sånger, som Här dansar Her Gurka och Krakel Spektakel. I år fyllde Lennart Hellsing 95 år och det firade han genom att skriva en ny bok.
 
 

 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...