måndag 8 december 2014

Lucka 9

Lotta-böckerna av Merri Vik
 
 
Lotta-böckerna av pseudonymen Merri Vik har följt mig genom uppväxtåren. Eftersom det bara gavs ut en bok om året så timade Lotta och jag vårt liv rätt bra. Lotta som egentligen hette Mari-Louise Månsson var en flicka som det alltid hände en massa omkring. Henns bästa kompis hette Gigi och hon fick stå ut med mycket. Min bästa kompis Annelie fick uppleva detsamma!
Gigi och Lotta hade en klassföreståndare som hette Lockiga Fridolf och visst var det han som fick kaffesump i håret eller skalade äppelstycket ibland när Lotta kastade över axeln för att se vem som skulle bli hennes drömprins. Han var hört prövad!
 
 
Av någon märklig anledning kände alla lärare igen mig i alla år efter jag slutat ha dem. De hade nog inte trott att jag skulle bli lärare! Lotta hade en devis "Lotta Månsson vad du gör, tänk dig hundra gånger för". Jag testade att skriva om den till "Eva vad du ..." men inte hjälpte det.
Lotta var väldigt förtjust i stilige Paul. När han var i närheten gjorde Lotta bort sig som mest. Men det blev i allafall de två som gifte sig så småningom och fick en dotter som gick i sin mors fotspår!
 
Om du någonsin kommer över en Lotta-bok så kom ihåg att den måste läsas med Lottas och Gigis favoritgodis Hallon- och lakritsbåtar. Att jag inte föråt mig på dem. Det finns tror jag 45 böcker i serien.
 
                                                                   Hej från Eva Z

Författaren till Lotta-böckerna hette egentligen Ester Ringnér-Lundgren. Böckerna om Lotta skrev hon under ett hemligt namn (pseudonym) Merri Vik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love, flytten och smällen

Titel: Love, flytten och smällen Författare: Eva Funck Illustratör: Filippa Widlund Genre: Vänskap, Humor, Sorgligt Utgivningsår: 20...